Bezoekers outlet en binnenstad verschillen

3 november 2022

De outletbezoeker is gemiddeld hoger opgeleid, vaker man, leeft vaker samen met een partner of gezin, en is relatief jong. Dat blijkt uit een vergelijking van bezoekers van outlets en bezoekers van reguliere winkelgebieden. De vergelijking is gemaakt op basis van het Koopstromenonderzoek 2021 en de laatste aankooplocatie van mode van de bezoeker van het betreffende winkelgebied.

In februari 2022 is het Koopstromenonderzoek 2021 gepubliceerd dat I&O Research samen met BRO en Sweco heeft uitgevoerd. Inmiddels is het onderzoek meer dan een half jaar oud, tijd om wat dieper in de data te duiken. De profielen van personen die hun laatste aankoop voor mode in een outlet deden zijn vergeleken met de profielen van consumenten die dat in reguliere winkelgebieden met modisch aanbod elders deden. Een binnenstad, maar ook een buurtwinkelcentrum. Dit levert verschillen op. In dit onderzoek zijn de bezoekers aan Bataviastad Lelystad, Amsterdam The Style Outlets (Sugar City) en Designer Outlet Roosendaal meegenomen. Het Designer Outlet Roermond zat buiten het KSO 2021 onderzoeksgebied.

Outletbezoekers komen voor koopjes en besteden meer aan mode

De outletbezoeker komt vaker doelgericht om te shoppen en daadwerkelijk kleding en accessoires te kopen. Ze geeft per bezoek meer geld uit. Het merendeel van de bezoekers (62%) aan een outletcentrum heeft bij het laatste bezoek meer dan 100 euro uitgegeven. Bij de groep die niet de laatste aankoop bij een outletcentrum heeft gedaan, ligt het percentage dat 100 euro of meer uitgaf aan mode een stuk lager (36%).

Figuur 1: Uitgave aan mode van laatste aankoop. Bron: KSO 2021

Figuur 2: Motieven voor het bezoek van een winkelgebied voor mode. Bron: KSO 2021

De koopbereidheid blijkt ook uit het verschil in bezoekmotieven tussen outletbezoeker en niet-outletbezoeker. De top drie belangrijkste motieven van een outletbezoeker zijn: omvang winkelaanbod, prijsniveau winkelaanbod en bepaalde winkels. Ook de bereikbaarheid per auto wordt erg belangrijk gevonden. Bij de reguliere winkelgebieden spelen bepaalde winkels en de omvang van het winkelaanbod ook een rol, maar is ‘dichtst bij huis’ ook een belangrijk motief om een winkelgebied te bezoeken.

Bezoek aan een outlet is dagje uit

De outletbezoeker ziet het bezoek aan een outletcentrum ook meer als een dagje uit. Een derde van de outletbezoekers verblijft twee tot vier uur in een outlet en bijna 10% zelfs langer dan vier uur. Dat aandeel is aanmerkelijk hoger dan bij de bezoeker van reguliere winkelgebieden waarvan meer dan de helft van de consumenten maar tot een uur in het winkelgebied verblijft.

Figuur 3: Gemiddelde verblijfsduur winkelgebied. Bron: KSO 2021

Outletbezoeker vaker met gezin en hoog opgeleid

Outlets trekken relatief vaker mannen. Onder de outletbezoekers is 60% man en 40% vrouw. Onder de niet-outletbezoeker is de verhouding precies omgekeerd 40% man en 60% vrouw. Daarnaast zijn de outletbezoekers relatief jonger, want 46% van de outletbezoekers is jonger dan 45 jaar tegen 36% van de niet-outletbezoekers. Daarentegen is van de outletbezoeker ‘slechts’ 14% ouder dan 65 tegen 24% van de niet-outletbezoeker. Ook de huishoudenssituatie verschilt, al is het verschil niet heel groot. De outletbezoeker woont vaker samen of in een huishouden met kinderen. Dit geldt voor 60% van de outletbezoekers tegen 54% van de niet-outletbezoeker. Tot slot heeft de outletbezoeker een gemiddeld iets hoger opleidingsniveau. Ca. 86% van de outletbezoeker is middelbaar tot hoog opgeleid, waarvan 53% hoog opgeleid, onder de bezoekers van reguliere winkelgebieden is dat 82% en 51%.

Figuur 4: Kenmerken bezoeker mode. Bron: KSO 2021

    Deel deze pagina
#

Meer weten over dit onderwerp?

Meer informatie?
Neem dan contact op met:
Robin van Lieshout