In 2020 en 2021 fors meer besteed aan boodschappen
Al jaren nemen de bestedingen in de dagelijkse sector met ca. 2% per jaar toe. Recordjaren waren 2020 en 2021. In 2020 steeg de winkelomzet t.o.v. 2019 met maar liefst 7,3%. Een niveau dat bleef in 2021. Ook de online bestedingen namen fors toe. Binnen de sector zijn er enkele opvallende verschillen.
- Supermarkten profiteerden het meest van de coronajaren, met een omzetpiek van 8,8% in 2020 t.o.v. 2019.
- Toko’s, slagerijen, slijterijen en winkels in groenten en fruit hebben eveneens fors geprofiteerd van de coronajaren. De consument wist deze speciaalzaken goed te vinden.
- Andere levensmiddelenspeciaalzaken in bijvoorbeeld brood en banket, kaas en vis wisten slechts beperkt te profiteren van de coronajaren.
- Opvallende daling van de bestedingen is te zien bij biologische winkels, snoep- en chocoladewinkels en parfumeriezaken. Dit hangt samen met het verlies van bezoekers in binnensteden en omzetverlies in de modische sectoren.
- Het is een structurele trend dat supermarkten in omzet steeds meer marktaandeel weghalen van de speciaalzaken in de dagelijkse sector.
Omzet mode structureel onder druk. Corona gaf extra zetje.
De winkelomzet in de modebranche staat al jaren onder druk door met name de structurele toename van online bestedingen. De coronapandemie heeft dit effect versterkt (winkels gesloten, centra gemeden). De winkelomzet in modewinkels daalde in 2020 met 28% t.o.v. 2019. Dit komt door de verschillende lockdowns en andere coronamaatregelen. Ook kochten mensen veel minder kleren en schoenen, omdat men minder de deur uitging. Zowel in 2020 als 2021 was sprake van forse groei van online bestedingen. In 2021 is wel sprake van enig omzetherstel, maar nog lang niet op het niveau van voor corona. In deze branche is sprake van een structurele afname van winkelomzet met ca. 2% per jaar.
Speelgoed- en fietsenwinkels draaiden goede omzet
Hoewel de bestedingen in speelgoedwinkels al jaren teruglopen, kende 2020 een opvallende omzetgroei t.o.v. 2019 (35%). De verklaring hiervoor is het sluiten van de scholen en massale inkoop van speelgoed voor thuisvermaak. In 2021 was de omzet weer gelijk aan 2019. Fietsenwinkels doen het qua omzet al jaren goed, met name door de E-bike. Corona heeft dit versterkt met een toename van 23% in 2020 t.o.v. 2019, door de bewustwording van een gezonde levensstijl in combinatie met de lockdown van sport- en vrijetijdsactiviteiten.
Herwaardering van de eigen woning: doe-het-zelf en meubels
Meer thuiswerken en minder naar buiten zorgde in 2020 voor meer bestedingen in doe-het-zelfzaken (ruim 15% t.o.v. 2019) en woonwinkels (ruim 4%). Hoewel deze branches al jaren te maken hebben met een structurele groei van de omzet, blijkt de groei sinds 2021 te stagneren. Het zijn immers veel laagfrequente artikelen die niet elk jaar nodig zijn.
Toepassing omzetkengetallen in ruimtelijk-functioneel onderzoek
BRO past de omzetkengetallen toe in detailhandelsonderzoek, zoals de Ladder voor duurzame verstedelijking, DPO en koopstromenonderzoek. Het zijn belangrijke cijfers en BRO werkt samen met andere bureaus aan continue verbetering en ijking van de kengetallen.
Klik hier om de Notitie Omzetkengetallen 2021 te downloaden.
Auteurs: Robin van Lieshout, senior adviseur retail & smart cities en Frank Simons, adviseur retail & centrumontwikkeling.
Meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met: