Centrumgebieden: places to be

15 februari 2022

De gevoelswaarde van centrumgebieden bepaalt in toenemende mate het succes. Ofwel, centrumgebieden ontwikkelen zich van functionele ‘places to buy’ naar ‘places to be’. Om te verblijven, vermaken en nieuwe herinneringen te maken. 

DJI_0740.JPG

Vertellen van een verhaal

Historische binnensteden doen het wat dat betreft goed. De historische gebouwen geven sfeer en beleving. Ze vertellen een verhaal uit vervlogen tijden. Waar deze centra vanuit de eigen identiteit belevingselementen toevoegen in de buitenruimte zoals groen of kunst, neemt de aantrekkelijkheid toe. Goede voorbeelden zijn Zutphen en Delft waar ondanks de onzekere ontwikkelingen in retailland, de leegstand beperkt is en het toekomstperspectief goed.

Belevingswaarde van de buitenruimte

En niet historische centra? Wordt het daar dan nooit iets qua beleving? Dat zou ik niet willen zeggen. In sfeer en uitstraling is hier meer te bereiken. Creëren van verblijfsplekken in de buitenruimte biedt kansen, met groen, verlichting, kunst en zitgelegenheid. Waarbij vergroening óók een goed idee is om hittestress tegen te gaan en biodiversiteit te stimuleren.

Functies met verblijfskwaliteit

Beleving beperkt zich niet alleen tot de buitenruimte. Ook horeca, cultuur en leisure dragen sterk bij aan de verblijfskwaliteit. En ambachten met hun unieke kwaliteiten. De functiemix in centrumgebieden neemt dan ook toe.

Maatwerk en uniciteit

Ambachten laten een sterke groei zien in centrumgebieden. Volgens cijfers van Locatus zelfs met 25% over de laatste 10 jaar. Consumenten zijn op zoek naar producten met een verhaal, maatwerk en uniciteit. Ook spelen ambachten in op duurzaamheid, door producten een tweede leven te geven. Ambachten in persoonlijke verzorging zoals kappers, nagelstudio’s en schoonheidsspecialisten blijven groeien. Naast zelfstandige aanbieders spelen grote retailers in op deze trend. De nieuwste conceptstore van H&M in de Bonneterie biedt sieraden- en kledingreparatie.

Flexibiliteit in regelgeving en ruimtegebruik

Vrijkomende ruimte biedt kansen voor vakmanschap, mits centrumgebieden inspelen op de behoeften van ambachtelijke bedrijven. Zoals bijvoorbeeld flexibiliteit in milieuregels, laden en lossen van materialen, en ook flexibele huurcontracten gecombineerd met wonen.

Kansen voor beleving verzilveren

Voor ieder centrumgebied liggen er kansen de belevingswaarde te versterken, zowel ruimtelijk als functioneel. Breng ze samen in een gedragen visie en blijf werken aan een vitale stad!

    Deel deze pagina
#

Meer weten over dit onderwerp?

Meer informatie?
Neem dan contact op met:
Daan Goos