Datagedreven beslissingen nemen met verschillende databronnen

12 december 2024

Om op een goede manier onderbouwde beslissingen te maken voor een winkelgebied of een andere stedelijke ontwikkeling is het hebben van de juiste inzichten en databronnen cruciaal. Ook om de voortgang van bepaalde doelen en ontwikkelingen te monitoren. BRO helpt overheden, ontwikkelaars en andere beslissingsnemers bij het opstellen van de juiste Key Performance Indicators (KPI’s), deze doelen te monitoren en de verschillende bronnen op een slimme manier te combineren.

In dit artikel staan we stil bij een aantal belangrijke bronnen en welke inzichten deze bronnen kunnen opleveren.

Beter inzicht in bezoekersgedrag: Inzicht in Bezoekers

In samenwerking met Zicht op Data heeft BRO “Inzicht in Bezoekers” ontwikkelt. De rapportage, die jaarlijks of ieder kwartaal beschikbaar is, geeft niet alleen inzicht in de bezoekersaantallen van een specifiek gebied, maar ook in de herkomst, type bezoekers en de verblijfsduur. Doordat de data van meerdere jaren beschikbaar is kan iets gezegd worden over het verleden en kunnen vergelijkingen gemaakt worden. Vragen als hoe heeft een bepaald gebied zich ontwikkeld, trek het evenement extra bezoekers en hebben de gemaakte investeringen effect gehad op bijvoorbeeld de bezoekersaantallen zijn hierdoor inzichtelijk te maken.

Ook kan inzicht verkregen worden in de synergie tussen verschillende gebieden door het combinatiebezoek inzichtelijk te maken. Bezoeken bezoekers het gebied vooral doelgericht of worden er ook combinaties met andere deelgebieden gemaakt? De Inzicht in Bezoekers rapportage is hiermee niet alleen bruikbaar voor de centrummanagers of de medewerker economie, maar biedt ook relevante inzichten voor mensen die zich bezighouden met toerisme, vrije tijd, veiligheid of evenementen.

Financiële data: inzicht in bestedingen

Sinds kort is het ook mogelijk om het uitgavenpatroon van bezoekers, gebaseerd op hun herkomst, inzichtelijk te maken. De Inzicht in Bezoekers rapportage verrijken we met inzichten in de uitgaven. Door dit op een slimme manier te combineren geeft dit nieuwe mogelijkheden om beter te begrijpen hoe bezoekersgedrag samenhangt met de bestedingen.

Voordeel van deze bron is dat er continu gemeten wordt en waardoor gedurende het jaar trends en ontwikkelingen zichtbaar worden. De financiële gegevens worden samengesteld uit diverse betrouwbare bronnen. Via de PSD2-regelgeving, die na goedkeuring van de gebruiker toegang biedt tot actuele banktransacties, worden aankoopgegevens dagelijks geüpdatet. Daarbovenop worden kassabonnen van tienduizenden consumenten geanalyseerd, waarbij zowel aankopen in webwinkels en grote detailhandelaren als offline prijsinformatie uit fysieke winkels worden meegenomen. Deze brede basis van gegevensbronnen zorgt voor een compleet en actueel beeld van de financiële activiteiten van bezoekers.

Kwalitatieve inzichten: de enquête biedt uitkomst

Waar Inzicht in Bezoekers sterk focust op de kwantiteit is hoe bezoekers over een gebied denken, de vervoersmiddelkeuze of het bezoekmotief een stuk lastiger te achterhalen. Een bezoekersenquête biedt uitkomst om deze meer kwalitatieve aspecten inzichtelijk te maken. Samen met u kijken we naar de opzet van de vragenlijst en de belangrijkste aspecten die we middels het onderzoek willen ophalen.

Bredere context: reeds beschikbare databronnen

Naast de genoemde databronnen zijn er ook al veel onderzoeken en databronnen beschikbaar. In onze advisering nemen we de verschillende reeds beschikbare databronnen mee. Denk hierbij aan eerder uitgevoerde bezoekersonderzoeken, data op basis van het Koopstromenonderzoek en andere onderzoeken die u zelf al beschikbaar heeft duiden we. Samen leggen we de puzzelstukjes om tot de juiste inzichten te komen.

    Deel deze pagina
#

Meer weten over dit onderwerp?

Meer informatie?
Neem dan contact op met:
Rutger Koop