Bezoekersonderzoeken

Het bezoekersonderzoek brengt in kaart wat de wensen, behoeften, voorkeuren en gedrag van bezoekers zijn. Het bezoekersonderzoek verzamelt een berg aan kwantitatieve en kwalitatieve data. Een belangrijk middel om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers.

Krijg inzicht in het winkelgedrag van bezoekers

Wat maakt dat een bezoeker naar een bepaald centrum komt? Door het stellen van de juiste vragen krijg je meer inzicht in het winkelgedrag van bezoekers. Denk hierbij aan inzichten in bezoekmotief of aan de gemiddelde besteding per bezoek. Maar ook het motief voor de keuze van een bepaald vervoermiddel.

Meet de tevredenheid van bezoekers

Hoe gelukkig zijn bezoekers eigenlijk met hun centrumervaring? We vragen bezoekers naar de beoordeling van verschillende aspecten. Bijvoorbeeld van bereikbaarheid van het centrum, aanwezigheid van voorzieningen en sfeer. Daardoor krijg je meer inzicht in wat bezoekers in de huidige situatie waarderen. Ook krijg je inzicht in waar nog ruimte ligt voor verbetering. Tevreden bezoekers zijn een stuk loyaler en geneigd vaker terug te komen. Waar mogelijk sluiten we aan bij de aspecten uit het Koopstromenonderzoek, zodat de resultaten te vergelijken zijn.

Bezoekersonderzoek als bouwsteen voor keuzes

Het bezoekersonderzoek is een belangrijke bouwsteen voor toekomstige keuzes, of voor de evaluatie van beleid. In onze advisering maken we veelvuldig gebruik van het bezoekersonderzoek. Om een goed beeld te krijgen hoe bezoekers over bepaalde onderwerpen denken. Maar ook wat hun kenmerken zijn, en om hun gedrag beter in beeld te brengen. Samen stemmen we af welke hypotheses we beantwoord willen hebben.

Nulmeting bezoekersonderzoek

Het bezoekersonderzoek kan de opmaat zijn voor langdurig terugkerend onderzoek. Ieder jaar kan hetzelfde onderzoek worden uitgevoerd. Het eerste onderzoek dient als nulmeting. In de jaren die volgen wordt de ontwikkeling van de verschillende aspecten zichtbaar.

Creëer betrokkenheid met bezoekersonderzoek

Het bezoekersonderzoek is een waardevol instrument. Naast de berg aan informatie draagt goed bezoekersonderzoek bij aan draagvlak voor beleid en nieuwe initiatieven. Mits er op een goede en transparante manier terugkoppeling wordt gegeven over de resultaten.

Hoe pakken wij het bezoekersonderzoek aan?
 

  1. Scherp krijgen van de vraag en opstellen van hypotheses. Door vooraf helder te formuleren wat we willen weten, kunnen we het bezoekersonderzoek hierop finetunen.
  2. Definiëren van een passende aanpak, opzet en methode. Het bezoekersonderzoek dat zich richt op jongeren vereist een andere aanpak dan het bezoekersonderzoek dat zich richt op toeristen. Verder is iedere stad uniek en moet rekening worden gehouden met lokale omstandigheden.
  3. Uitvoering van het veldwerk. Voor de uitvoering van het veldwerk werken we met betrouwbare partners. Deze hebben ruime ervaring op het gebied van veldonderzoek. Ook zoeken we altijd naar de juiste balans in de vragenlijst. 
  4. Duiding en expertise. We analyseren de resultaten en voorzien ze van een duiding. Hierbij betrekken we ook eerdere of andere relevante onderzoeken.
  5. Advisering. We adviseren u concreet. Wat zijn de conclusies en aanbevelingen die u verder helpen?

Ondernemersonderzoek

Waar het bezoekersonderzoek inzicht geeft in de behoeften van de consument, geeft het ondernemersonderzoek inzicht in het functioneren van winkels en horeca. Wat zijn de opgaven? Wat zijn de wensen? Is sprake van bedrijfsopvolging of beëindiging? Ook hierbij kunnen wij adviseren.

#

Meer weten of hulp nodig?

Meer informatie?
Neem dan contact op met: