Vastgoedeigenaren Doetinchem zeggen ja tegen Bedrijven Investerings Zone (BIZ)

Per 1 januari 2019 investeren vastgoedeigenaren in de binnenstad van Doetinchem jaarlijks ca. € 190.000,-. Alle pandeigenaren in de binnenstad betalen mee aan o.a. de bestrijding van leegstand, transformatie en ondersteuning van startende ondernemers. Dit is dinsdagavond bekendgemaakt nadat een meerderheid van de vastgoedeigenaren ‘ja’ zei tegen het opzetten van een BIZ. BRO heeft het hele traject begeleid.

Wat is een BIZ?
Een BIZ is een afgebakend gebied zoals een binnenstad, winkelstraat of bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en / of eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun omgeving. Het BIZ heeft tot doel het verhogen van de vastgoedwaarden, meer bezoekers voor de binnenstad, of meer klanten voor een bedrijventerrein. Alle ondernemers / eigenaren betalen mee. Een BIZ kan voor een periode van maximaal 5 jaar worden opgezet door ondernemers, ondernemers en eigenaren of alleen eigenaren.

Waarom een BIZ voor vastgoed?
De binnenstad is niet alleen een overheidstaak of de verantwoordelijkheid van ondernemers. Ook vastgoedeigenaren zijn direct verbonden met een binnenstad en hebben grote belangen bij het economisch functioneren van de binnenstad. Met een BIZ kunnen vastgoedeigenaren bijdragen aan investeringen in de binnenstad. In tegenstelling tot de reclamebelasting, heeft een BIZ een wettelijk karakter en kan zowel door ondernemers als door vastgoedeigenaren worden geïntroduceerd. Bovendien is wettelijk verzekerd dat het geld niet anders kan worden ingezet dan geformuleerd in het meerjarenplan.

Meer weten? Neem contact met ons op
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een BIZ voor uw binnenstad of bedrijventerrein? Neem dan contact op met Marjolein Dikmans, E marjolein.dikmans@bro.nl, M 06 148 770 80