Driedimensionaal: dat is duidelijke taal

Vandaag fiets je weer langs dat braakliggende terrein of leegstaande pand en draaien je gedachten overuren. Jij ziet mogelijkheden voor een nieuwe bestemming zoals wonen of winkel. Je besluit tot actie over te gaan en de gemeente, investeerders en omwonenden te overtuigen van je nieuwe ideeën. Allemaal hebben ze eigen belangen en kijken met een andere bril naar je plan. Onduidelijkheid wringt en zorgt voor vertraging in tijd én geld. Met de komst van de Omgevingswet wordt het meenemen en overtuigen van alle belanghebbenden nog belangrijker. Een driedimensionaal beeld vertelt het verhaal en maakt het voor alle partijen tastbaar.

Het belang van de eerste indruk
Natuurlijk ben jij overtuigt van jouw idee, het heeft weken, maanden of zelfs jaren geduurd om te komen tot het ontwerp. Belanghebbenden zien het plan voor het eerst. Sommigen kunnen een plankaart lezen, maar het merendeel vindt dit lastig. Bedenk dat de eerste indruk van het ontwerp cruciaal is, een duidelijk en visueel verhaal helpt hierbij. Driedimensionale beelden zijn een uitstekend hulpmiddel, in het dagelijks leven heb je immers continu dezelfde driedimensionale beleving.

Altijd een passende en waardevolle oplossing
Het gebruik van driedimensionale beelden om te overtuigen is toch geen nieuwe aanpak? Dat klopt! Door de woningnood staan de kranten dagelijks vol met nieuwe ideeën voor het ontwikkelen van woningen. Vaak ondersteund met prachtige driedimensionale beelden. Het werkt en wordt hierdoor steeds vaker en eerder gebruikt in het planproces.

Onze stedenbouwkundig ontwerpers Luuk Vissers en Bram Coenen zijn gespecialiseerd in het maken van driedimensionale tekeningen. Bram: “De beelden spreken voor zich, dat helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen ondanks dat iedereen een totaal verschillende achtergrond heeft.”

Met de visualisaties komen projecten tot leven. Digitale ontwikkelingen zorgen ervoor dat zowel aan het begin als aan het einde van een ontwerp verschillende en passende oplossingen mogelijk zijn. Van schetsmatige beelden om een eerste indruk te geven, tot aan definitieve en fotorealistische beelden hoe het er écht komt uit te zien.

Beeldend verhaal
Met een goed verhaal en de juiste hulpmiddelen kun je iedereen overtuigen. Door op een beeldende manier je verhaal te vertellen, komt het plan net zo overtuigend over als op het moment dat jij voor het eerst langs dat braakliggende terrein of leegstaande pand fietste. Het is tastbaar en duidelijk wat jij voor ogen hebt, waardoor vragen over het plan eerder worden gesignaleerd. Dit betekent een soepel proces waarbij iedereen hetzelfde, driedimensionale, eindbeeld voor ogen heeft.

Meer weten?
Luuk Vissers, luuk.vissers@bro.nl