Creatief ondernemen in de 1,5 meter economie

In het nieuws stelt de journalist vaak de vraag: “Wat is er nu precies gebeurd?” Om vervolgens een antwoord te verwachten in niet meer dan drie bondige zinnen. Time is money, zeker op TV. In de huidige coronacrisis zien we hetzelfde gebeuren. We willen graag exact weten wat er aan de hand is, waar we ons aan moeten houden en wat we moeten doen. Maar in niet meer dan enkele heldere punten.

Echter, de corona werkelijkheid is mistiger. Wat we wél zeker weten is dat de crisis dwingt tot ruimtelijke aanpassingen en nieuwe verdienmodellen voor ondernemers. Binnen enkele maanden waar we normaal gesproken een aantal jaren voor hebben. We denken graag met u mee en noemen enkele inspirerende voorbeelden:

Van 1-april grap naar werkelijkheid

Horecaondernemers en gemeenten zijn momenteel volop bezig de terrassen groter te maken zodat 1,5 meter afstand kan worden gehouden. Waar het in 2017 nog een '1 april grap' betrof in Groningen, werd vorige week het dubbeldeks terras in Venlo een feit (zie foto). De capaciteit van het terras werd hierdoor fors verruimd. Belangrijk hierbij was de positieve instelling van de gemeente, waardoor gekeken werd naar wat kan in plaats van wat niet kan.

Kopen na virtueel centrumbezoek

Hoewel de maatregelen al zijn versoepeld, blijft het minder druk op straat dan voorheen. Veel ondernemers bezorgen daarom ook aan huis. Ondernemers in Katwijk gaan nog een stapje verder. In het 'online warenhuis' loop je een virtueel rondje door het centrum, waarna je in een speciale webomgeving alle producten van de Katwijkse ondernemers kunt bestellen. De bestellingen worden verzameld in het lokale distributiecentrum en thuisbezorgd bij de consument. Dit soort initiatieven zal ook na de crisis de binding tussen winkelgebied en consument versterken.

Looproutes: van stoepkrijt tot lavendel

In veel binnensteden zijn ludieke acties bedacht om de consument veilig te ontvangen in het centrum. Bijvoorbeeld door middel van looproutes (van stoepkrijt tot lavendel) om de consument aan de juiste kant van de straat te houden. Of zoals in Breda, waar je met de auto via een drive-thru bij de  verschillende foodtrucks eten kunt bestellen. En wat dacht u van de coming back van de drive-in bioscoop? Vorige week is in het Olympisch Stadion in Amsterdam de eerste film al vertoond.

Contact
Elisa Hoogland, adviseur retail, elisa.hoogland@bro.nl, 06 148 793 98