Het ideale terras 1.5 meter: een bijzondere belevenis

Horeca: nieuw leven in de brouwerij
De noodzaak tot samenwerking in centra was nog nooit zo groot. En onder druk wordt alles vloeibaar, kijk bijvoorbeeld naar Breda waar als eerste grote gemeente de horeca, brouwerijen en pandeigenaren de huur in april en mei gezamenlijk delen. Geholpen door diverse subsidies om de lokale economie te ondersteunen. Gelukkig is na jaren van hoogconjunctuur extra geld beschikbaar. Bovendien is de gunfactor van de consument nog nooit zo hoog geweest.

We delen hier met u diverse suggesties en overwegingen voor het ‘Terras 1.5’. Bijzondere maatregelen, maar het zijn tenslotte ook bijzondere tijden. We laten onze creativiteit de vrije loop, wat past bij de van oudsher innovatieve horecasector.

Suggesties voor terrasinrichting
Behoud van de terrascapaciteit vergt meer ruimte vanwege de 1.5 meter norm.

  • Ondernemers en gemeente moeten samen plannen maken voor de ‘optimale’ inrichting en loopstromen in terraszones. Wellicht moeten daarvoor tijdelijk fiets- of wandelroutes worden verlegd. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld tijdelijk pleinen, parkeerplaatsen of parken in het centrum.
  • Plaats een buitenbar met gescheiden loketten voor bestellen/betalen en afhalen met spatschermen en doorgeefluikjes. In het besef dat het volledig indruist tegen de essentie van gastvrijheid en klantcontact, maar het kan even niet anders…
  • Gebruik een app voor bestellen en afrekenen, of toch aan de bar via een duidelijke looproute. Gasten krijgen een signaal via de app of buzzer zodra de bestelde gerechten en drankjes gereed zijn.
  • Maak strikte afspraken met je personeel over handhaving van de 1.5 meter afstand.
  • Laat een gastheer/-vrouw de gasten verwelkomen. Zij kunnen tevens uitleg geven over de nieuwe gang van zaken.

Inrichtingstips voor het terras: serieus en soms een beetje gek
Voor de inrichting van het terras en wellicht ook binnen bestaan vele opties om het binnen de tijdelijke regelgeving toch gezellig en sfeervol te maken. Waarom niet ‘iets geks’ doen om je eigen invulling te geven aan de beleving van gasten?

  • Bijzondere, onderscheidende terras aankleding: meubilair, groen, kunst en design met behulp van lokale kunstenaars, meubelmakers en tuincentra.
  • Kabelbaan of monorail met mandjes voor de distributie van drankjes en hapjes, met aflevering per tafel. Onmogelijk? Google maar eens op 'rollercoasterrestaurant'.
  • Railsysteem of lopende band langs de bar. Sushi bars gebruiken het al jaren en ze bestaan ook in mobiele versie.
  • Werk samen met andere horeca.

Hoe kunnen gemeenten meewerken?
Gemeenten zijn in deze periode belangrijker dan ooit voor de horeca. We hebben elkaar keihard nodig:

  • Meer ruimte voor terrassen.
  • Intensieve, resultaatgerichte samenwerking met lokale horeca, Horeca Nederland, retail, cultuur en andere partners.
  • Tijdelijke ontheffing voor ‘vaste’ inrichtingsobjecten zoals buitenkeuken, buitenbar, afscherming en live muziek.
  • Uitstel of tijdelijke verlaging van gemeentelijke lasten en leges voor horecabedrijven. In algemene zin of voor het terras.
  • Regulering van de drukte in de openbare ruimte. Als gevolg van de 1.5 meter maatregelen verplaatst de drukte zich van de horeca naar de openbare ruimte. Monitor deze drukte bijvoorbeeld met camera’s.
  • Soepele hantering terrasbeleid, maar veiligheid en volksgezondheid staan voorop.

Iedereen wil graag een plekje
Omdat de benodigde ruimte per gast en centrumbezoeker straks fors toeneemt, zullen horeca en terrassen eerder volbezet zijn. Daarom moet worden nagedacht over een vorm van ‘crowd handling’, waarbij bezoekers evenwichtig worden verspreid over het centrum. Drukke attractieparken als Efteling en Disneyland kunnen daarbij veel inspiratie bieden.

  • City app voor overzicht van actuele wachttijden bij o.a. horecazaken.
  • Online reserveringssysteem voor horeca en terrassen.
  • Entertainment ‘on the spot’ maakt wachten aangenamer: muziek, theater, modeshow, cocktailshaken. Belangrijke voorwaarde: kleinschaligheid anders trekt het teveel publiek.
  • Rondlopende, kleine bandjes (max. 4 - 6 muzikanten).
  • Andere bijzondere acties en activiteiten.
  • City stewards voor het geven van informatie, tips, herinnering 1.5 meter afstand. In diverse steden al een succes!

Contact
Jan Carel Jansen Venneboer, senior adviseur retail & leisure, jcjv@bro.nl, 06 150 253 41 
Daan Goos, adviseur retail, daan.goos@bro.nl, 06 150 253 43