OPEN die terrassen! (maar wel met beleid…)

De eerste zonnige dagen van 2021 zijn een feit en de parken en pleinen zijn voller dan ooit. Aan buitenlucht, zon en ontspanning bestaat grote behoefte, die we onmogelijk kunnen tegenhouden. Waarom ook eigenlijk? Buitenlucht is goed voor de gezondheid, geeft nieuwe energie en vergroot de fysieke én psychische weerbaarheid. Nét wat we nodig hebben.

Ruime en attractieve locaties, verspreid over hele stad

Wij denken dat met een goede spreiding van horecaterrassen binnen steden, de drukte wordt gespreid en mensen meer ruimte krijgen. Terrassen zien wij, in navolging van burgemeesters en de Nederlandse Politiebond, niet als probleem, maar juist als deel van de oplossing. In elk geval voor de komende jaren, want het virus blijft waarschijnlijk voorlopig nog wel onder ons. Gebruikmakend van ruime en attractieve locaties, verspreid over de hele stad en met een mix van monumentale plekken, pleinen, water, groen, verdedigingswerken en voormalige fabrieksterreinen. Met of zonder foodtruck, voor jong en oud. Verzin het maar...

Den Bosch had het met De Bossche Zomer 2020 goed voor elkaar: terrassen voor alle doelgroepen, op bijzondere plekken. Een Sky Bar op het dak van een parkeergarage, een Costa del Silo bij een oude mengvoederfabriek, en gezellig met oma in de tuin van de Sint-Janskathedraal. Die Bossche bol vergeet je nooit meer! En in Breda organiseerden afgelopen februari tientallen horecaondernemers een ludieke picknick op verschillende pleinen in de stad. Honderden groene matjes op afstand van elkaar. Het was een groot succes… Sociale media stonden er vol mee, in alle leeftijdscategorieën.
De deelnemende bedrijven hebben uitstekend toezicht gehouden op naleving van de afstandsnormen. En zélf het afval opgeruimd…

Terrasbeleid versoepelen leidt tot nieuwe inzichten

Extra uitdaging is om de terrassen een eigen gezicht te geven met bijzonder meubilair, groen, kunst, design en kleurstelling. Oftewel: instagrammable! Lokale kunstenaars en creatievelingen leveren graag hun bijdrage. Samenwerking met horeca en winkels kan wederzijds profijt opleveren. Belangrijk is dat gemeenten hun terrasbeleid versoepelen, wat nieuwe inzichten kan opleveren voor de lange termijn op het gebied van inpassing, inrichting en uitstraling. Terrassen zijn essentieel voor horeca, maar beleidsmatig vaak nog een ondergeschoven kindje met een behoudende regelgeving.

Citymarketing vaart er wel bij, city-app reguleert drukte

Ook qua citymarketing is een goede spreiding van terrassen een buitenkans: door nieuwe terrassen op bijzondere plekken leert menigeen de stad en haar fraaie omgeving beter kennen. Vooralsnog gericht op de lokale en regionale bevolking. Een city-app kan de drukte op terrassen realtime in beeld brengen en een reserveringssysteem aanbieden. City stewards zorgen voor een warm welkom en worden hoog gewaardeerd.

Consumenten, horeca en gemeenten: feitelijk willen we allemaal hetzelfde! Terrassen op aantrekkelijke locaties. Horecaondernemers en hun personeel doen niets liever dan hun vak uitoefenen en hebben keihard omzet nodig. We gunnen het ze van harte. Laten we samen mooie oplossingen bedenken!

Contact
Jan Carel Jansen Venneboer, senior adviseur retail & leisure, jcjv@bro.nl